מתחברים בשמחה לנשמה.

מדוע התורה לא ניתנה לכלל האנושות?

מדוע התורה לא ניתנה לכלל האנושות?

תשובה: לתשובה זו יש 2 הסברים הסבר פשוט והסבר עמוק – ושני ההסברים מתאימים אחד לשני. ההסבר הפשוט מדוע אלוקים נתן את התורה רק לעם ישראל ולא לכלל האנושות הוא כי אין אופיו של עם זה שווה לאופיו של עם זה ואין ההיסטוריה של עם זה שווה להיסטוריה של עם אחר ואין טבעה של ארץ זו דומה לטבעה של חברתה. וכמו שכל עם יש לו "אופי" אחר, כך מתאים לו גם דרך חיים אחרת, התורה דורשת דרך חיים מסויימת ומחייבת מאוד ואלוקים יודע שזה לא מתאים לכלל האוכלוסייה.

יש אמונות שהתעלמו מכללים אלו ונכשלו. הנצרות חשבה להיות אוניברסאלית וסופה שנעשתה דתות הרבה שמכחישות זו את זו. כמו קטולים פרוטסטנטים וכו' הניסיון הנוצרי ליצור דת אחת נכשל כישלון חרוץ אפילו בתוך התורות הפרוטסטנטיות התפלגו לכמה תורות שונות, כל ארץ פרוטסטנטית יצרה לה את האמונה שהתאימה לטיב האוכלוסייה.
זה ההסבר הפשוט למה נתן אלוקים את התורה רק לעם ישראל כי לכל עם יש את ה"אופי" המתאים לו ועם ישראל הוא העם שהכי התאים לו התורה.

ההסבר היותר עמוק שמשלים את ההסבר הראשון טמון בחכמת הסוד- ההסבר מופיע בספר :דרך ה'- של הרמח"ל- שם הוא מסביר את ה"היסטוריה הרוחנית" של היקום- שבתחילה אדם הראשון היה נשמה אחת גדולה שהיה צריך לעמוד בניסיון עץ הדעת ואז הוא היה מעלה את כל היקום כולו למעלה גודלה ורמה והיה יכול לעשות את תיקון העולם כולו על ידי שהיה מצליח בניסיון אבל כיוון שהוא נכשל בחטא עץ הדעת, אז נשמתו התפזרה לניצוצות קטנים, ניצוצות אלו נמצאים ביוצאי חלציו והוטל עליהם להעלות את הבריאה כמו לפני חטא אדם הראשון, הזמן שניתן להם הוא זמן מוגבל על מנת שאחריו מי שתיקן את העולם יזכה לקבלת השכר.

ומסביר הרמח"ל שניתנה אפשרות לכלל האוכלוסייה לתקן את העולם אבל הם קלקלו בדור המבול וההפלגה ובמקום לתקן את הבריאה הם קלקלו בחטאים רבים כמו עבודה זרה וגזל גילוי עריות וכו' , רק אברהם אבינו היה זה שנלחם כנגד הכפירה ופירסם את האמונה בבורא עולם ולכן הוא נבחר להיות השורש למי שיהנה בזכות לתקן את העולם וכל השאר לא זכו להיות , ואמנם עד מתן תורה אלוקים עשה חסד עם אומות העולם והציע להם את התורה ואם הם היו מסכימים לקבל את התורה הם היו גם בין אלה הזוכים להיות שותפים בתיקון העולם והבאתו אל השלימות הנצחית, אבל אומות העולם לא הסכימו לקבל את חיובי התורה ורק עם ישראל אמר "נעשה ונשמע" וזכה בתורה וזכה לחיי נצח בזכות זה.

ומאז מעמד הר סיני נגמרה האפשרות של עמים אחרים לזכות להיות שותפים בתיקון העולם כי רק עם ישראל הסכים לקבל את התורה.

אבל אלוקים שהוא רב חסד נתן אפשרות גם לאחר מתן תורה לכל יחיד ויחיד מאומות העולם שרוצה לזכות לחיי נצח של עם ישראל על ידי שיתגייר,

זאת אומרת לאחר מתן תורה רק לעם ישראל ניתן הזכות של תיקון העולם על ידי התורה ועל ידי זה לזכות לקירבה מיוחדת לבורא ולחיי נצח, אין עוד אומה שזוכה לזה, כי היה להם הרבה אפשרויות מאז חטא אדם הראשון והם לא ניצלו את ההזדמנויות.

ויתכן שאפשר לחבר את שני ההסברים – שכיוון שלא זכו שאר האומות לתורה בגלל מעשיהם הרעים ולכן יש להם אופי שונה ולכן אז נשמתם לא הוכנה לקבלת התורה ולא מתאימה ב"אופי" שלה לדרישות התורה ולכן להם אלוקים לא נתן להם את התורה כי אין להם את הזכות לקבל את התורה כי הם קלקלו, לעומת זאת עם ישראל ששורש נשמתם הוא מאברהם אבינו שעבד על תיקון עצמו ותיקון העולם לכן הוא הראוי לקבל את התורה ולהביא את העולם לתיקונו.

מקורות: דרך ה' חלק שני פרק ד' – הרמח"ל , דורינו מול שאלות הנצח- ד"ר אהרן ברט עמ' 119

חנות